• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63108
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/q3ED
+
-

شناسایی 5053 دستگاه پمپ غیرمجاز در استان

خبر
شناسایی 5053 دستگاه پمپ غیرمجاز در استان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی بیان کرد: 5 هزار و ۵۳ دستگاه پمپ غیرمجاز آب در استان شناسایی شده است. به گزارش ایرنا «وحید واسطه» اظهار کرد: این پمپ‌ها به صورت غیرمجاز از آب‌های سطحی برداشت می‌کنند که بیشترین آن در شهرستان‌های مانه و سملقان و بجنورد است. وی با بیان این‌که 3 هزار و ۷۵۱ حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد، گفت: امسال ۳۰۰ حلقه از این چاه‌ها مسدود و مسلوب‌المنفعه می‌شود. واسطه تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها و پایش‌های انجام شده، بیشترین چاه‌های غیرمجاز و برداشت غیرقانونی از آب‌های زیرزمینی در دشت‌های شیروان، اسفراین و بجنورد صورت می‌گیرد. 

این مسئول ادامه داد: با وجود بارندگی‌های مناسب و چشمگیر امسال، هیچ دشتی از ممنوعه بودن خارج نشده و همچنان ۸ دشت استان ممنوعه یا ممنوعه بحرانی است. معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با بیان این‌که 4 دشت از ۱۱ دشت استان ممنوعه بحرانی است، گفت: دشت‌های ممنوعه بحرانی استان شامل دشت‌های شیروان، اسفراین، جاجرم و صفی‌آباد است. وی تصریح کرد: هنوز زود است که درباره ورود به دوران ترسالی صحبت کنیم و این بارندگی‌ها، ناشی از تغییر اقلیم است و نمی‌تواند جبران کمبودهای سال‌های گذشته را کند، بنابراین کشاورزان باید همچنان مصرف خود را مدیریت کنند. 

این مسئول گفت: تمام چاه‌های کشاورزی استان به شمارشگر هوشمند مجهز هستند و آب مجاز هم بر اساس پروانه صادر شده، قابل برداشت است. برخی از کشاورزان علی‌رغم آگاهی از میزان آب پروانه بهره‌برداری خود، برنامه‌‌ریزی مناسبی برای نوع آبیاری و استفاده از آب ندارند، به گونه‌ای که بعضا در کشت بهاره، میزان مجاز آب قابل برداشت آنان، تمام می‌شود و سهمی برای کشت پاییزه نمی‌ماند. وی اظهار کرد: متاسفانه بیشتر اراضی آبی استان به سمت دو کِشته بودن سوق پیدا کرده‌اند؛ این در حالی است که حجم آب پروانه‌ها، کفاف این نوع کشت را نمی‌دهد. 

واسطه گفت: کشاورزان ضرورت دارد به کشت محصول کم‌آب‌طلب اقدام کنند. نباید همان محصولی که در دشت‌های آزاد کشت می‌شود در دشت‌های ممنوعه نیز کشت شود. معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی افزود: دشت‌های استان سالانه ۷۷ میلیون مترمکعب آب از دست می‌دهند. وی با تاکید بر این‌که دشت‌های استان به شدت با کسری منابع آب زیرزمینی رو‌به‌رو هستند اظهار کرد: دشت‌های استان در 2 دهه گذشته با کسری ۲ میلیارد مترمکعبی آب روبه‌رو شده‌اند که البته نیمی از کسری مخازن دشت‌های استان مربوط به دشت اسفراین بوده است. 

واسطه تصریح کرد: در دهه‌های گذشته به طور متوسط سطح منابع آب زیرزمینی استان حدود ۱۸ مترمکعب کاهش یافته است. وی گفت: پر کردن چاه‌های غیرمجاز در دستور کار است و برای پر کردن این چاه‌ها با کمبود اعتبار روبه‌رو هستیم. علاوه بر آن در برخی موارد تنش‌های اجتماعی هم مانع انجام کار می‌شود. معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با اشاره به اضافه برداشت از ظرفیت آبخوان‌ها بیان کرد: سالانه حدود ۴۶۰ میلیون مترمکعب آب وارد منابع آب زیرزمینی استان می‌شود، اما ۵۴۰ میلیون مترمکعب از این منابع برداشت می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید